انس با قرآن و دعاهای اهل بیت

سایتی است که تلاش برای نشر معارف قرآن واهل بیت دارد.

انس با قرآن و دعاهای اهل بیت

سایتی است که تلاش برای نشر معارف قرآن واهل بیت دارد.

در این صفحه تلاش داریم که با معرفی زیبای آیات و دعاهای اهل بیت زمینه انس با آن ها را ایجاد کنیم

۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

#یک_آیه_یک_نکته

* آیات 125 و 126 سوره اعراف: قَالُوا إِنَّا إِلَى رَبِّنَا مُنقَلِبُونَ/ وَمَا تَنقِمُ مِنَّا إِلَّا أَنْ آمَنَّا بِآیَاتِ رَبِّنَا لَمَّا جَاءَتْنَا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا وَتَوَفَّنَا مُسْلِمِینَ
گفتند: ما به سوی پروردگارمان بازمی گردیم [بنابراین ترسی از مجازات تو نداریم.و تو ما را جز به این سبب به کیفر نمی رسانی که ما به آیات پروردگارمان هنگامی که به سوی ما آمد، ایمان آوردیم. [آن گاه به دعا روی آوردند و گفتند:] پروردگارا! صبر و شکیبایی بر ما فرو ریز و ما را در حالی که تسلیم [فرمان ها و احکامت] باشیم، بمیران.
*ویژگی های مهم جادوگران داستان حضرت موسی:
چند #نکته کلیدی در #جادوگران فرعون وجود داره که میتونه چراغ راه ما در مسیر خدا باشه
- #ناامید نشو از اینکه به #سعادت برسی پس تلاش کن(صبح کافر بودند و شب به سعادت رسیدند)
- نگاه #آخرت محوری به انسان قدرت استقامت میده اون هم بدون حسرت دنیا رو داشتن به فرعون گفتند هر تهدیدی رو که میگی عملی کن تو هر کاری می کنی در بستر این دنیا است و ما برای آخرت مون از ایمان مون دست برنمیداریم و تو رو بر ایمان مون ترجیح نمی دیم. (راهکار مهم در سختی ها و ضدحال ها)
- #طمع با #خوبان عالم محشور شدن در اون ها موج میزنه و بهشون انگیزه میده گفتند ما طمع داریم خدا ما رو با خوبان محشور کنه (چقدر طمع داری با اهل بیت محشور بشی با خوبان عالم اون دنیا باشی)

مشاهده مطلب در کانال

  • مرتضی مظاهری زاوه
  • ۰
  • ۰

#یک_آیه_یک_نکته

*آیه 179 سوره اعراف: وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لَّا یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَّا یَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ (179)
و مسلماً بسیاری از جنّیان و آدمیان را برای دوزخ آفریده ایم [زیرا] آنان را دل هایی است که به وسیله آن [معارف الهی را] در نمی یابند، و چشمانی است که توسط آن [حقایق و نشانه های حق را] نمی بینند، و گوش هایی است که به وسیله آن [سخن خدا و پیامبران را] نمی شنوند، آنان مانند چهارپایانند بلکه گمراه ترند؛ اینانند که بی خبر و غافل [ازمعارف و آیات خدای] اند.
#رزرو شده های #جهنم
این #آیه یکی از آیات #کلیدی #قرآن کریم است.
یکی از دلایلی که کنار کشتن پیامبر باعث بدبختی #بنی_اسرائیل شد،این بود که راه هدایت را بر خودشان بسته بوده اند.(و قَولِهم قُلوبُنا غُلفٌ) یکی از راه های #سعادت و #هدایت اهل #شنیدن و #فکر کردن بودن هست. کسانی که اهل شنیدن و تفکر نیستند #زندگی حیوانی دارند. اگر اهل شنیدن و تعقل باشیم #چشم و #گوش به عنوان ابزار در اختیار #عقل قرار خواهند گرفت.

مشاهده مطلب در کانال

  • مرتضی مظاهری زاوه
  • ۰
  • ۰

#یک_آیه_یک_نکته

*آیه 24 سوره یونس:إِنَّمَا مَثَلُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا کَمَاءٍ أَنزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ مِمَّا یَأْکُلُ النَّاسُ وَالْأَنْعَامُ حَتَّى إِذَا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَازَّیَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَا أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَیْهَا أَتَاهَا أَمْرُنَا لَیْلًا أَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَاهَا حَصِیدًا کَأَن لَّمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ کَذَلِکَ نُفَصِّلُ الْآیَاتِ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ
در حقیقت، داستان زندگی دنیا [در زود گذر بودن] مانند آبی است که از آسمان نازل کردیم، پس گیاهان و روییدنی های زمین از آنچه مردم و چهارپایان از آن می خورند، با آن آب در آمیخت [و رشد و نمو یافت] تا آن گاه که زمین [سرسبزی و نهایت زیبایی و] زینتش را [از آن همه روییدنی های رنگارنگ هم چون عروس] بر خود گرفت، و اهل آن گمان کردند که قدرت [هر نوع بهره برداری را] از آن [چهره زیبا و آراسته] دارند، [که ناگهان] فرمان ما در شبی یا روزی [به صورت سرمایی سخت یا صاعقه ای آتش زا یا توفانی بنیان کن] به زمین رسید، پس همه گیاهان را به صورت گیاهان خشک درو شده درآوردیم که گویی دیروز [چنین زراعتی] وجود نداشته. این گونه نشانه ها [ی قدرت خود] را برای گروهی که می اندیشند، بیان می کنیم.
انس با یاد #مرگ
انس با یاد مرگ، نگاه ما را نسبت به #دنیا به حالت تعادل در می آورد.
بررسی دعای چهلم صحیفه سجادیه
*کسی که بر اساس یاد مرگ و انس با ان #زندگی می کند باید چه حالاتی داشته باشد:
#فایده یاد مرگ این هست که شما برای رسیدن به اخرت به حرکت درمی آورد.یاد مرگ یا حالت انفعالی نیست.
#ارزو های درازی که ما را به زحمت می اندازد با صدق عمل(یعنی انجام کارهایی که برای آخرت انسان هست) کوتاه می شود.
برای اینکه آرزوهای دراز نداشته باشیم باید کارهای آخرت محور را بیشتر کنیم و برای تمام مشغله های دنیایی رنگ آخرت بدهیم.
آرزوهای دراز دو بدی دارند؛ یک #فریفتن #انسان و در ادامه ی آن، ایجاد شر حاصل از فریب هست.
#امام برای ایجاد #تعادل بین طول الامل و صدق العمل یاد مرگ را از خدا طلب می کند که به صورت تابلویی همیشه در نگاه او باشد. حال این یاد مرگ هم نباید به صورت گهگاه باشد. باید یاد مرگ به صورت #مستمر در روز با ما و در رفتارهای ما همراه باشد.

مشاهده مطلب در کانال

  • مرتضی مظاهری زاوه
  • ۰
  • ۰

#یک_آیه_یک_نکته

*آیه 7 و 8 سوره یونس: إِنَّ الَّذِینَ لَا یَرْجُونَ لِقَاءَنَا وَ رَضُوا بِالْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَاطْمَأَنُّوا بِهَا وَالَّذِینَ هُمْ عَنْ آیَاتِنَا غَافِلُونَ/ أُولَئِکَ مَأْوَاهُمُ النَّارُ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُون
مسلماً کسانی که دیدارِ [قیامتِ] ما [و محاسبه شدن اعمالشان] را امید ندارند و به زندگی دنیا خشنود شده اند و به آن آرام یافته اند و آنانکه از آیات ما بی خبرند./آنانند که به کیفر گناهانی که همواره مرتکب می شدند، جایگاهشان آتش است.
با چه چیز آرامش داریم؟
نداشتن چه چیز آرامش ما رو بهم میزنه؟
یک سوال مهم در بررسی این آیه این هست که ما با چه چیز آرام هستیم؟ در این آیه به افرادی اشاره شده که ضمن ناامیدی از دیدار خدا و خشنودی از دنیا، به همین دنیا آرام هستند.
کسانی که نشانه ها را نمی بیند و نسبت به آن غافل هستند هم در نتیجه جایگاهی جز آتش ندارند.
غفلت ابتدایی موجب کج روی و انحراف در مسیر می شود و استمرار بر غفلت موجب خشنودی به دنیا خواهد شد.که خشنودی به دنیا از درجات عمیق غفلت مستمر می باشد.

مشاهده مطلب در کانال

  • مرتضی مظاهری زاوه
  • ۰
  • ۰

#یک_آیه_یک_نکته

*آیه 111، سوره توبه: إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالْإِنجِیلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُم بِهِ وَذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ
یقیناً خدا از مؤمنان جان ها و اموالشان را به بهای آنکه بهشت برای آنان باشد خریده؛ همان کسانی که در راه خدا پیکار می کنند، پس [دشمن را] می کشند و [خود در راه خدا] کشته می شوند [خدا آنان را] بر عهده خود در تورات و انجیل و قرآن [وعده بهشت داده است] وعده ای حق؛ و چه کسی به عهد و پیمانش از خدا وفادارتر است؟ پس [ای مؤمنان!] به این داد و ستدی که انجام داده اید، خوشحال و شاد باشید؛ و این است کامیابی بزرگ.
«نگاه الزامی در زندگی»
باید نسبت به همه چی در زندگی نگاه #خرید_و_فروش داشت، یکی از شوق های این هستی این هست که انسان هر زمان که اراده کند و بخواهد خدا #خریدار هست و چه خریداری بهتر از خدا. خدا هم خریدار جان هست و هم مال.

مشاهده مطلب در کانال

  • مرتضی مظاهری زاوه